Friday, May 16, 2014

CSR AT PANTAI KERACHUT, PENANG

Every year company Kak Intan akan mengadakan 2 kali outing setahun iaitu untuk teambuilding dan CSR Programme. Untuk 2013 akak jadi one of the committee member, so ini lah peluang untuk akak suggestkan hotel yang best-best kat management. Yang penting nye semua orang happy dengan proposal kami nanti. Alhamdulillah, proposal dari commitee members untuk pergi Penang dapat greenlight dari top management so apa lagi... Penang here we come!

So pada 13-14 December 2014, kami pun bertolak ke Penang. Untuk program kali ni kami stayed kat Golden Sand Resort dan CSR activity akan dibuat kat Turtle Sanctuary kat Pantai Kerachut. Yehaaa.. bestnye. Mula-mula akak tak tahu pun ada pulau kecil kat Penang. Kalau nak pegi ke Pulau tu kena naik bot lebih kurang 1/2 jam perjalanan. Jeti untuk ke Pulau Kerachut terletak dihujung Pantai Ferringi iaitu di Taman Negara, Pulau Pinang.  Kalau nak tahu apa yang ada kat sana boleh baca artikel ni yang kak intan google.

 
 
Jeti untuk naik bot ke Pantai Keracut

 
 
 

Nampak tak batu tu yang menyerupai ikan paus. Sama kan!
 
 
Ini bab yang paling best. Badan penat, perut lapar .. sampai pulau dihidangkan pulak nasi yang memang sedap hingga menjilat jari.
 

 
 
 
Pemandangan Pulau Kerachut
 
Telur telur penyu yang dieramkan
 
Mendengar taklimat
 
 
Kami bersama anak-anak penyu
 
Comeinya Kak Intan bersama anak penyu ! Ke anak penyu yang comel?
 

 
Melepaskan anak-anak penyu kelaut. Bye-bye baby penyu semoga selamat sampai ke destinasi dan tidak menjadi habuan burung-burung helang ye.
 
Akan ku kuatkan semangat untuk terus berjuang!
 


Pantai Kerachut

The Penang Turtle Sanctuary is located on Pantai Kerachut (Kerachut Beach) in Penang National Park and was set up to help protect and preserve the dwindling populations of Turtles in Malaysian waters.

Various species of Turtles come onto the beach at night to lay their eggs which are then protected from predators (including humans) until they hatch up to 60 days later.

Green Sea Turtles can be seen coming up on the beach at Pantai Kerachut to lay there eggs from April and August. While the Olive Ridley Turtles come here during the months September to February.

Once the eggs hatch, the Turtle Sanctuary then keeps the young turtles in small ponds until they are old enough to stand a good chance of survival in the wild before they are released, thus increasing the chances of the babies making it to adulthood and coming back to their birthplace to lay their own eggs in the future.

Itulah ceritanya pasal Pantai Kerachut dan Turtle Santuary tu. Rasanya tak rugi kita pergi ke sini tu sebab banyak information yang kita dapat daripada pekerja-pekerja kat situ. Rupa-rupanya turtle ni dah semakin pupus dek keghairahan nelayan-nelayan yang mengunakan pukat-pukat untuk mencari ikan dan mereka-meraka yang menangkap penyu untuk dijadikan hidangan dan tak lupa juga telur-telur penyu yang juga dimakan oleh manusia. Sebenarnya akak pun pengemar telur penyu jugak tapi selepas dengar penerangan dia orang akak mengistiharkan diri akan bukan pemakan telur penyu ye. Kau ada?

Kita orang berada kat situ dari pukul 2.00 petang hingga ke jam 7.30 malam. Penat wooo!

Bye-bye

2 comments:

  1. Salam,

    Program csr apa yg di buat disini ye? mcm menarik je..nk suggest kt company nk buat aktiviti csr kt sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Harris ,
      Kat Pantai Kerachut tu ada turtle sanctuary dibawah jabatan perikanan. Kami cuma melepaskan anak2 penyu ke laut dan membersihkan kawasan pantai je. Memang okay sesangat kalau nak buat CSR kat sini.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...